Program
Dobré volební programy jsou směsí témat různého načasování. Obsahují témata, jejichž doba již přišla a stojí za to pro ně tasit zbraně. Řeší otázky běžné, stále se opakující a cílí také na problémy, které se teprve vynořují. Volební program koalice KDU-ČSL, Zelených a nezávislých je právě takový.
Jasně jím prochází téma životního prostředí. Nikoli jako nějakého módního doplňku, ale agendy, která v sobě propojuje úkoly územního rozvoje, dopravy a veřejného prostoru. K tomuto komplexnímu vnímání se pojí téma školství, které je prostředím kultivace současných i budoucích lidských vztahů. Třetím základním tématem, které otevírá cestu k řešení prvních dvou, je obnova důvěry ve smysl a akceschopnost samosprávy. Ta se zakládá především na samozřejmém respektu k demokratickým postupům a široké a otevřené možnosti se na nich spolupodílet.
Až budete číst náš program, uvažujte o tom, jakou samosprávu jste dosud v Praze 5 měli možnost poznat a s jakou byste si přáli spolupracovat v budoucnu na tom, aby se volební témata, malá i velká, posouval ke smysluplným řešením.
Josef Cuhra
Kandidát na starostu
Naše dobrá budoucnost je založena na rozvoji solidární a otevřené lidské společnosti. Jedině ta je schopna překonat hrozící krize. Vědomí osobní hodnoty každého jednotlivce a cit pro solidaritu se především formuje v rodinách a v základním školství. Dostupné základní školství s rovnou příležitostí pro dobré vzdělávání všech žáků je vyjádřením úcty k rodinám a dokladem naděje v budoucnost. Naším programem je “dobré školy všem”.
Město pro dopravu, nebo doprava pro město? Naši potomci budou za několik desítek let hledět na plechový cirkus v ulicích dnešních měst s podobným údivem, s jakým by pozorovali člověka, který sám sobě drtí ruku ve svěráku. Uvažujme již nyní o tom, že smyslem a prioritou dopravy je být součástí komplexní kvality městského života. Nezaměňujme stále prostředek a cíl.
Životní prostředí vnímáme celistvě jako prostor, který zahrnuje vedle přírody také díla lidská a prostředí sociálních vztahů a kultury. Naším cílem je hledat v tomto složitém prostředí vyváženost a kvalitu života.
Územní rozvoj nesmí být stálou expanzí výstavby do dosud volných míst, závodem o to, kdo se dostane dál a z území vytěží více. V omezených prostorových možnostech a narušeném životním prostředí Prahy musí být veřejný zájem hlavním kritériem pro další územní rozvoj.
Skrze veřejný prostor poznáváme kulturní hodnoty města, charakter jeho společnosti i jednotlivých lidí. Veřejná prostranství jsou tváří města. Komunikující, zprostředkující vnitřní život navenek a reprezentující. S určitou nadsázkou lze říci, že jaká jsou veřejná prostranství, takové je město. Na území Prahy 5 se nachází řada veřejných prostranství, která jsou výrazně zanedbaná, na hranici funkčnosti, o obytnosti a estetických či smyslových kvalitách nemluvě. To chceme změnit.
Síla lidské společnosti spočívá v síle vnitřní solidarity. Nedostupné bydlení není způsobeno pomalou výstavbou, ale spekulací s cenou stávajících bytů a domů, která za třicet let vedla k reálnému vylidnění centra Prahy 5, především k nucenému odchodu rodin s dětmi a příjmově průměrných skupin obyvatel. Návrat dostupného bydlení do centra je podmínkou jeho skutečného oživení. Hovořit o rozvoji a nechat přitom centrum jako skanzen je bubnováním na dutý sud. Nezůstávejme u starých chyb. I pro město platí, že to podstatné je uvnitř.
Spoluúčast občanů na samosprávě nekončí okamžikem uzavření volebních místností. Naopak celé nadcházející volební období je prostorem pro dialog voličů s jejich zástupci na radnici. K výměně názorů slouží výbory, komise a veřejná projednání. Dosavadní konfrontační koncept “my versus oni” selhává před výzvami současné doby. Samospráva založená na důvěře a otevřenosti je možná a nutná.
Město nejsou pouze dospělí a ekonomicky aktivní občané, ale také rodiny s malými dětmi, senioři, lidé nemocní, s postižením, lidé s jiným mateřským jazykem, kteří se snaží integrovat a další. Městská část by měla být přátelská a inkluzivní ke všem. Chceme podporovat vytváření silných sousedských komunit, propojovat generace a vytvořit z Prahy 5 místo, kde se nezapomíná na nejslabší.
Praha je živé společenství, jehož části spolu musí kooperovat a hledat společný cíl. Hranice Prahy 5 proto není linií, kde končí naše zájmy a začínají zájmy souseda. Toto archaické pojetí obvodu jakožto města obehnaného hradbami je třeba překonat znalostí společných problémů a definicí společných cílů. Víme, co nás spojuje a na čem musíme se sousedy společně pracovat.
Zasadíme se o rozvoj velkého kulturního potenciálu Prahy 5, který byl dosud do značné míry nevyužit, aby se za kulturou z naší městské části nemuselo dojíždět, a to s ohledem na místní obyvatele i na návštěvníky z České republiky a ze zahraničí. Navážeme spolupráci a komunikaci se spolky, nastavíme způsob, jak jejich činnost podpořit a jak naslouchat jejich zkušenostem při rozhodování o dalším vývoji městské části.
Finance, kterými disponuje Praha 5 jsou prostředky k plnění veřejné služby. Městská část není ani bankovní dům, ani reklamní agentura, která z prostředků svých klientů hradí svou prezentaci. Klienty městské části jsou všichni její občané a finanční prostředky má svěřeny k tomu, aby pro občany kvalitně zajišťovala služby, které oni sami, ani soukromá sféra zajistit nemohou. Kritériem tedy není maximalizace výnosu, ale kvalita, dostupnost a dlouhodobá udržitelnost těchto služeb, které přispívají ke spokojenému životu občanů MČ Prahy 5. Z těchto východisek budeme přistupovat ke správě svěřených finančních prostředků a tvorbě rozpočtů.
Vyhlašování veřejných zakázek a jejich administrace jsou dány zákonem. Zákon však nezaručuje skutečnou úspěšnost provedení. Ta závisí především na kvalitě přípravy a kontrole provádění. V těchto oblastech má Praha 5 velké mezery, na které je třeba se zaměřit. Příprava a realizace veřejných zakázek vyžaduje posílení o oborníky. Zde se nevyplácí šetřit.
V posledních letech se nám náročné krizové situace opravdu nevyhýbají. Nejdřív epidemie covidu, poté válka na Ukrajině a související příliv uprchlíků, zejména žen s dětmi. K tomu jsme svědky situací souvisejících s měnícím se klimatem jako bylo nedávné tornádo na Moravě. Na všechny tyto mimořádné situace musí být Praha 5 co nejlépe připravena.