Přeskočit na obsah

Zachovejme symbol propojení

Pavel Štorch

Železniční most – od bourání k opravě?

Nechat památku chátrat, prohlásit za neopravitelnou, zbořit a nahradit novostavbou? To je ve zkratce scénář, který hrozil smíchovskému železničnímu mostu. Nýtovaná konstrukce je připomínkou dob, kdy i dopravní stavby byly plné zručného řemesla. Smíchov tehdy patřil k průmyslovým centrům celé Prahy. Není náhodou, že tento most z roku 1901 je jedinou částí Smíchova v pražské rezervaci UNESCO. Jestliže se v Karlíně nákladně rekonstruoval Negrelliho viadukt, proč by se měla ikonická stavba Prahy 5 bourat?

Pod hlavičkou nebourat.cz jsme zorganizovali petici, veřejné diskuse i mediální výstupy. Upozornili jsme na plán zrušit památkovou ochranu, most zbourat a nahradit přibližnou kopií. S pomocí švýcarského experta na nýtované konstrukce jsme prokázali, že tyto mosty mají při správné údržbě téměř neomezenou životnost a že se je tedy vyplatí udržovat. Zachování genia loci, úspora materiálu a funkčnost pro moderní dopravu se nevylučuje.

Majitele mostu, Správu železnic, se podařilo přesvědčit, aby na rekonstrukci mostu vypsal architektonickou soutěž. Její výsledky by měly být zveřejněny toto léto, ale vyhráno rozhodně ještě není. Doufáme, že nejnovější zdražení stavebních materiálů ukazuje, že péče a včasné opravy jsou rozumnější přístup než zanedbání údržby vedoucí k nutnosti budovat nákladné novostavby. To je pravidlo, které bychom chtěli prosazovat při jakékoliv správě veřejného majetku.